Citroën și-a găsit propriul drum în ultimii ani, lansând mașini cu un design aparte, foarte confortabile, care se adresează clienților care vor o alternativă la clasicii germani.
Acum, francezii își completează gama de modele cu Citroën C4 X și versiunea sa electrică, intitulată sugestiv e-C4 X. Construit pe aceeași platformă cu C4, noul C4 X propune caroserie de sedan infuzată cu puțin ADN de SUV, o decizie previzibilă dacă ținem cont de popularitatea pe care o au în piață modelele de tip SUV sau crossover.
Când vine vorba de design, Citroën C4 X se diferențiază de fratele său hatchback prin partea din spate complet redesenată. Producătorul francez a vrut să completeze golul creat între C4 hatchback și modelul de clasă medie C5 X, astfel că C4 X este cu 24 cm mai lung decât hatchback-ul.
Mașinile sunt identice până la ușile spate, inclusiv, dar spatele este complet diferit. C4 X are o linie plonjată a plafonului, mult mai apropiată de cea a unui sedan tradițional. C4 X se diferențiază prin noile sale stopuri alungite, dar și prin silueta mai zveltă, alungită.
Bineînțeles, aripile spate sunt diferite, la fel și luneta, iar mașina s-a metamorfozat într-un sedan. Și pentru că toți cei 24 cm s-au dus în partea din spate, portbagajul a crescut cu 130 de litri. Portbagajul lui Citroën măsoară 510 litri, comparativ cu cei 380 de litri ai hatchback-ului.
La interior, diferențele dintre C4 și C4 X sunt aproape inexistente. Designul planșei de bord este identic cu cel al hatchback-ului, la fel și materialele folosite. Partea superioară a bordului și a fețelor de uși din față este acoperită cu o spumă moale, în timp ce ușile din spate primesc doar finisaje din plastic tare.
Designul este ușor atipic, așa cum ne-a obișnuit Citroën în ultimii ani, fiind foarte asemănător cu ceea ce am văzut și pe C5 X, spre exemplu. Îmi place că Citroën nu mizează totul pe un touchscreen și că încă mai folosește comenzi fizice pentru climatizare sau volum. Totuși, acesta din urmă este amplasat pe partea pasagerului, o decizie cel puțin ciudată.
În general, ergonomia nu este punctul forte al acestei mașini, dar compensează prin spațiul suficient și prin materialele corect alese, dar trebuie să ne dăm seama că mașina nu are ambiții premium. Inclusiv pasagerii din spate vor beneficia de loc suficient. În Citroën C4 X pot călători fără probleme până la 4 adulți. Pasagerii spate dispun de guri de ventilație și de două porturi de încărcare.
Chiar dacă scaunele sunt moi, trebuie să le aduc o critică. Oamenii înalți vor observa că șezutul este prea scurt, iar spătarul nu oferă suficientă susținere, mai ales dacă ai un trunchi mai lung.
Eu am avut la dispoziție varianta electrică a acestui model, cunoscută drept e-C4 X. Din punct de vedere mecanic, este identic cu e-C4, dar forma alungită a caroseriei a generat un coeficient aerodinamic mai bun, care ajută autonomia la viteze mai mari.
Mașina din testul nostru a fost echipată cu bateria de 50 kWh și un singur motor electric de 136 CP și 260 Nm, montat pe puntea față. Mașina nu are pretenții de sportivitate, dată fiind și suspensia extrem de moale, care amortizează cu brio denivelările, indiferent de natura acestora. Și o face fără a transmite zgomote în cabină.
Mașina cântărește 1.584 kg la gol, iar motorul electric de 136 o propulsează de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde. Viteza maximă este de 150 km/h, așa că nu este o mașină creată cu Autobahn-ul în gând. Accelerația este suficientă, mai ales în oraș, dar nu va câștiga un premiu pentru dinamică. Însă, dacă ai văzut un loc de parcare gol și vrei să ajungi primul la el, îți sugerez mașina în modul „Sport”, deoarece pe modul „Normal” răspunsul pedalei de accelerație nu este cel mai prompt.
Modul „Eco” este cel mai eficient, dar taie complet avântul motorului electric. Cu toate acestea, l-am găsit deosebit de util în traficul foarte aglomerat, deoarece permite o modulare fină a accelerației.
Citroën declară o autonomie maximă de 357 de kilometri pentru această configurație. În realitate, dacă mergi corect, vei putea atinge aproximativ 300 de kilometri. Dacă îți place modul „Sport” și plecările alerte de la semafor, atunci te poți aștepta la maximum 250.
Când va fi momentul să încarci bateria, Citroën anunță că e-C4 X se poate încărca cu până la 100 kW de la o stație de încărcare rapidă, situație în care bateria se va putea încărca de la 0 la 80% în doar 30 de minute. Dacă încărcați bateria la AC, cu o putere de 11 kW, Citroën declară că o încărcare completă ar trebui să dureze 5 ore.
Fix mașina din testul nostru are un preț de listă de 45.992 de euro, cu TVA inclus, un preț destul de mare pentru o astfel de mașină electrică din segmentul compact. Într-adevăr, vorbim despre cel mai înalt nivel de echipare, dar rămâne un preț destul de piperat. Personal m-aș uita către versiunile termice, care sunt simțitor mai ieftine. Sunt disponibile motoare pe benzină, mild-hybrid, ba chiar și un motor diesel. Doar motorizarea de bază folosește o cutie manuală, restul fiind cuplate cu transmisii automate.
Dacă sustragem componenta electrică, Citroën C4 X este o mașină care oferă un nivel ridicat de confort, dotări corecte pentru clasa aceasta, plus un portbagaj spațios și loc pentru 4 pasageri. Însă, dacă sunteți în căutarea unei mașini electrice, vă recomandăm să vă cântăriți atent opțiunile și să cercetați piața pentru a vedea care este modelul potrivit pentru nevoile și bugetul dumneavoastră.
VIDEO